szeminárium
Referálás, opponálás
OPPONÁLÁS: Pontosítások, kiegészítések, javítások + 1 érv
kritikája
A feladat spontán része: a
referáló előadásához pontosítások, kiegészítések, javítások felvetése.
Továbbá: egy számotokra
különösen érdekes érv, gondolatmenet kritikája – miért, mennyiben működik,
támadható, fejleszthető tovább az álláspont?
Sokkal egyszerűbb a
felkészülés, ha egyeztettek a referáló hallgatóval, tanulmányozzátok a
vázlatát.
REFERÁLÁS: Az érvek összegzése, feltérképezése
Tervezzetek kb. 20 perces
referátumot, hogy maradjon idő kérdésekre,
hozzászólásokra, opponálásra. A referátum tényleg lehet egész rövid is, mivel feltételezhetitek(!), hogy a többiek is olvasták az anyagot.
Szerda délig emailen
küldjetek mindenkinek egy (fél/max. 1 oldalas) vázlatot a referátumról. Az opponens
számára kiemelten fontos, hogy előre megkapja a vázlatot. Sőt, mindkettőtöknek
könnyebb dolga van, ha közösen készültök.
A rövid előadás megköveteli, hogy saját szavaitokkal, az
olvasott szövegtől elszakadva adjátok vissza az olvasmányok lényegét.
Egy referátumnál például nem opció, hogy minden bekezdést összegezzünk. Annál
sokkal tömörítettebb műfajról van szó. Az általam adott kérdések segítenek
abban, hogy mik a fontos fordulópontok, „miértek” az olvasmánnyal kapcsolatban.
A kérdések megválaszolásával hatékonyabban, célratörőbben lehet összegezni a
lényeges momentumokat. Tehát feltételezhetitek, hogy egy-egy kérdést azért
vettem be, mert a rá adott válasz érdekes lehet az adott elmélet megértése
szempontjából. Ez azt is jelenti, hogy az adott kérdés elég fontos részletet
céloz meg, tehát próbáljátok meg átlátni, hogy milyen fontos összefüggésekkel
bírhat az olvasmányon belül. Ha nem világos, hogy egy adott kérdést miért is vettem
be, kérdezzetek rá még a kiselőadás előkészítése során. Az is lehet, hogy
szerintetek egy másik kérdés fontosabb volna – ilyenkor szintén konzultáljatok
velem az előkészítési fázisban. Az efféle felvetések megbeszéléséből jöhetnek
ki aztán az igazán érdekes összefüggések, születhetnek érdekes esszétémák.
Az olvasmányok pontos átlátásában segít, ha alapos
figyelmet szenteltek a párhuzamosan feladott egyéb olvasmányoknak is.
A szekunder irodalom egyértelműen jelzi például, hogy Fregének
az a domináns olvasata, hogy a viselő nélküli neveket tartalmazó mondatoknak nincs
igazságértékük. Ezt tekinthetjük megbízható vitaalapnak. Egyrészt segít akkor
is, ha a Frege cikkben első olvasásra nem szembetűnő
az adott álláspont. Másrészt, ha nem értetek egyet az adott domináns
olvasattal, akkor is sokkal hatékonyabban tudtok alátámasztani egy alternatív
olvasatot, ha komolyan megfontoljátok, hogy a domináns olvasatnak miféle alapja
lehetett (jellemzően igen megfontolt, egzakt oka van, különben az olvasatot
proponáló filozófusok nem állnák meg a helyüket!) és akkor kigondolhattok jó,
ütős érveket, hogy miért is volna jobb egy másik olvasat. (Az efféle
vállalkozás sokszor túl összetett egy referátumhoz, és inkább az esszéhez
méretezett.)