4. Feyerabend

 

A Brief Chronology of Feyerabend's Life and Work.

Kuhn kritikája

  1. Szemben Lakatossal, nem tesz különbséget a tudományos elméletek és a kutatási programok között. A Lakatos-féle kemény mag + védőöv + heurisztikai alapelvek felosztást a kuhni tudományelmélethez fűzött ,,verbális díszítésnek'' tekinti csupán.
  2. Ahol teljesen egyetért Lakatossal, az a kuhni normál tudomány bírálata. Megállapítja, hogy Kuhn folyamatosan és szándékosan összemossa elméletének deskriptív és normatív elemeit.

  3. A deskriptív rész bírálata: ,,a normál vagy »érett« tudomány, ahogy Kuhn leírja, még csak nem is történeti tény''. Ezen a ponton teljesen Lakatossal ért egyet: ,,a proliferáció és az állhatatosság szakaszai nem egymást követik a tudomány történetében, hanem mindig egyidejűleg vannak jelen''.

    Megjegyzés: Természetesen ezek trivialitások, és nem Lakatos vagy Feyerabend tudományról való elmélkedésének mélységét, hanem Kuhn tudományfejlődési modelljének prekoncepcióktól vezérelt, ad hoc jellegét mutatják. Feyerabend ellenérvei e tézis trivialitásához mérten közhelyesek és laposak. Pl. ,,Einstein gondolkodásának szabadságában és felfedezéseiben - saját bevallása szerint - alapvető szerepet játszott az a képesség, hogy el tudott szakadni a hagyományos gyakorlattól.'' Vagy, a másik oldalon, ,,Jusson eszébe az olvasónak Max Planck megjegyzése, aki szerint a régi elméletek azért tűnnek el, mert képviselőik kihalnak.'' Stb.

Amiben egyetért Kuhnnal: inkommenzurábilitás

Feyerabend így foglalja össze Popper és Lakatos nézeteit a tudomány alapvetően racionális voltáról:

,,Popper szerint meg lehet állapítani, hogy két elmélet közül melyik áll közelebb az igazsághoz, még akkor is, ha az elméleteket olyan katasztrofális felfordulások választják el egymástól, mint amilyenek a tudományos forradalmak. ($T'$ elmélet akkor áll közelebb az igazsághoz $T$ elméletnél, ha $T'$ igaz következményeinek osztálya - $T'$ »igazságtartalma« - nagyobb, mint $T$ igaz következményeinek osztálya, de téves következményeinek osztálya nem nagyobb.) Lakatos szerint a tudomány látszólag ésszerűtlen vonásai csupán az anyagi világban és a gondolatok világában (a pszichológiai világban) vannak jelen; az ideák világában, Platón és Popper »harmadik világából« hiányoznak. Ebben a harmadik világban megy végbe a tudás növekedése, és itt lehetővé válik a tudomány minden aspektusának racionális megítélése.''
Feyerabend szerint azonban ,,Poppernek az igazság közelítéséről szóló modellje ... akkor is csődöt mond, ha megmaradunk az eszmék világában. Csődöt mond, mert léteznek összemérhetetlen elméletek.'' Az összemérhetetlenség tézisével ,,Kuhn filozófiájának olyan eleméhez értünk, amellyel teljes szívemből egyetértek.'' - írja.

Feyerabend alapvető esettanulmánya, mellyel a összemérhetetlenségi tézist alátámasztani gondolja, a klasszikus mechanika (KM) és a speciális relativitáselmélet (SR) összemérhetetlenségéről szóló elemzése.

,,Az instrumentalizmus alapján mindazok az elméletek összemérhetők, amelyek ugyanahhoz a megfigyelési nyelvhez kapcsolódnak, és amelyeket ennek alapján interpretálnak. Másfelől viszont a realisták a megfigyelhető és nem megfigyelhető dolgokról egységes elméletet akarnak nyújtani, és a vizsgált elmélet legabsztraktabb terminusait is alkalmazzák. Ez teljesen természetes eljárás. Hajlamosak lennénk azt mondani, hogy az SR nem csak arra ösztönöz, hogy gondoljuk át újra, mit értünk nem megfigyelhető hosszúságon, tömegen és időtartamon; úgy tűnik, az elméletből minden hosszúság, tömeg és időtartam relációs jellege következik, akár megfigyelt, akár nem, akár megfigyelhető, akár megfigyelhetetlen. Nos, ha egyes új $T$ elmélet fogalmait kiterjesztjük annak minden következményére, beleértve a megfigyelési beszámolókat is, akkor oly mértékben megváltoztatjuk a következmények értelmezését, hogy azok többé nem tartoznak a korábbi elmélet következményosztályába. Így a korábbi elméletek mind összemérhetetlenekké válnak $T$-vel. Az SR és a KM kapcsolata éppen ilyen.''
Sajnos ezen a ponton fel kell adnunk azt a törekvésünket, hogy Feyerabend szövegét mondatról mondatra értelmezzük, és megvitassuk, mert a fenti idézet általam kiemelt mondatán kívül sorozatban értelmezhetetlen mondatok következnek: ,,A relativisztikus hosszúság (vagy relativisztikus alak) fogalmának azonban van egy olyan eleme, amelyet a klasszikus fogalom nem tartalmaz, és elvileg sem tartalmazhat. Ez a tárgyak relatív sebessége valamilyen vonatkoztatási rendszerben.'' ,,Különböző, eltérő fogalmakon alapuló mennyiségek saját skálájuk szerinti értékei lehetnek ugyanakkorák, ettől még továbbra is különböző mennyiségek'' (mondja ezt a $\frac{v}{c}\rightarrow0$ limesszel kapcsolatban). ,,Egy relativisztikus univerzumban két különböző esemény mindig szeparált, mindig van valamilyen véges távolság közöttük, egy klasszikus univerzumban azonban nem mindig szeparáltak.'' Stb.

Nem kevés jóindulattal az olvasó azonban a következő tézis körvonalait veheti ki: a különböző elméletek, mint a KM és a SR, nem hasonlíthatók össze, nem dönthető el melyik írja le jobban a világot, mert a bennük használt fogalmak különbözők.

Feyerabend szerint azonban a tudományos elméletek empirikus bázisa, konceptuális szerkezete, metodológiai alapelvei összemérhetetlenek. $\Rightarrow$ nem lehet egyik adekvátabb leírása a realitásnak, mint a másik $\Rightarrow$ tehát az elméletek közötti választás nem racionális, hanem ad hoc (ízlés, személyes motivációk, társadalmi-politikai célok, stb.) $\Rightarrow$ anything goes $\Rightarrow$ episztemológiai, metodológiai anarchizmus.

Megjegyzés:



Laszlo E. Szabo
2003-03-19