Talán nem idegen magától Kuhntól, ha előbb egy rövid biografikus bemutatással kezdjük:
Thomas Samuel Kuhn was born on July 18, 1922, in Cincinnati, Ohio, United States. He received a Ph. D. in physics from Harvard University in 1949 and remained there as an assistant professor of general education and history of science. In 1956, Kuhn accepted a post at the University of California-Berkeley, where in 1961 he became a full professor of history of science. In 1964, he was named M. Taylor Pyne Professor of Philosophy and History of Science at Princeton University. In 1979 he returned to Boston, this time to the Massachusetts Institute of Technology as professor of philosophy and history of science. In 1983 he was named Laurence S. Rockefeller Professor of Philosophy at MIT.
Thomas Kuhn died on Monday, June 17, 1996, at the age of 73 at his home in Cambridge, Massachusetts. He was survived by his wife and three children.
Of the five books and countless articles he published, Kuhn's most renown work is The Structure of Scientific Revolutions, which he wrote while a graduate student in theoretical physics at Harvard. Initially published as a monograph in the International Encyclopedia of Unified Science, it was published in book form by the University of Chicago Press in 1962. It has sold some one million copies in 16 languages and is required reading in courses dealing with education, history, psychology, research, and, of course, history and philosophy of science.
Az első észrevételünk, hogy a könyvet - lényegében - ötödéves fizika szakos hallgató korában írta. Ekkor besegített egy bölcsészeknek tartott, természettudományokról szóló kurzusba, melyet egy vegyész professzor adott elő, és amelyik elsősorban a dolgok történetét mutatta be. Mint a könyv előszavában beszámol róla, ez a találkozása az ,,elavult tudományos elmélettel és gyakorlattal'' mélységesen megrendítette a tudomány lényegéről vallott korábbi nézeteit. Mint mondja, a Struktúrában arról ad beszámolót, hogy hogyan tolódott el érdeklődésének iránya a tudománytól elsősorban annak története felé.(http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/Kuhnsnap.html)
Vagyis, egy olyan fiatal tudós obszervációit rögzíti a könyv, aki a) rövid ideig beleszagolt a fizikába, b) az ilyenkor szokásos konfúz állapotban van, tele nem teljesen megértett problémákkal, c) tágabb érdeklődésének és magas intelligenciájának megfelelően, számos kérdés fogalmazódik meg benne a tudomány mibenlétét, fundamentumait illetően, melyekre - normális esetben - részben a fizikában való további elmélyüléssel, részben a tudományfilozófiai problémák mélyebb analízisével remélhető választ kapni, d) ám ehelyett érdeklődése a tudomány története felé fordult.
Ez a kis biografikus észrevétel azért fontos számunkra, mert három, a könyv olvasása során azonnal felmerülő kérdésre is magyarázatot kapunk, nevezetesen arra, hogy
Ha már a kurzus egészét annak centrális figurájával kezdtük, kezdjük Kuhn gondolatainak megtárgyalását is annak centrumánál. Azaz, tegyük most félre egy időre annak elemzését, milyen filozófiai kérdésekre, milyen válaszokat kapunk Kuhnnál, és korlátozzuk figyelmünket kizárólag Kuhn tudománytörténeti/tudományfejlődési modelljére, melyekből ezek a filozófiai válaszok levezetődnek.
Kuhn egy tudomány fejlődését három szakaszra osztja.
A könyv második kiadásából:
Kuhn tételeinek egy csoportja teljesen semmitmondó. Hiszen mit kezdjünk
az olyan megállapításokkal, mint a 18. és a 19.? Hacsak nem annak
tudjuk be, hogy a szerző fiatal kora ellenére azzal az élet-bölcsességgel
rendelkezett, hogy ,,egyszer így vannak a dolgok, másszor meg úgy''.
Vagy a könyv második kiadásába betoldott 17. ponttal, amelyben Kuhn
az egész három fázisú forradalom-teóriáját kérdőjelezi meg?
Fontosabb azonban, hogy e tételek áttekintésekor az az első benyomásunk, hogy kizárólag a felszínen mozognak. Az ilyen jellegű megállapításokból reményünk sincs arra, hogy a tudomány fejlődésének tényleges belső mozgató erőit, a valóságos folyamatainak kauzális-történetét megértsük, s még kevésbé, hogy e történetre vonatkozó globális érvényű törvényszerűségeket állapítsunk meg. Ilyen megállapításokat bármiről tehetünk, anélkül, hogy a dolog lényegét a legcsekélyebb mértékben is megragadnánk. Én valószínűleg semmit sem értek a futballhoz, de a játékosok viselkedéséről korlátlan mennyiségben tudok ilyen jellegű megállapításokat tenni:
Világos, hogy ezeknek a megállapításoknak, még ha igazak is, semmi tényleges mondandójuk nincs a foci kifinomult kérdéseiről. Nem tudhatjuk meg ezekből, hogy egy játékos éppen miért oda passzolja a labdát, ahová passzolja, milyen taktikában állapodtak meg, és miért, hogyan kell becsúszó szerelést csinálni, stb. Vagyis a játékosok viselkedését az adott pillanatban lejátszódó bonyolult megfontolások, a helyzet helyes vagy helytelen megítélése, elgondolásaik és asszociációik kreativitásuktól függő rendszere, korábbi gyakorlásaik, temperamentumuk, becsvágyuk mértéke, vagy éppen szerénységük, és még ezernyi más dolog determinálja, melyekről ezek a kijelentések semmit sem tudnak.
Tehát, mielőtt azt a kérdést vizsgálnánk meg, hogy milyen filozófiai problémákra kapunk Kuhntól választ, és hogy ezek a válaszok mik, és mennyire relevánsak, és mielőtt azon gondolkodnánk el, hogy mi indokolja, hogy a tudós közösségek szociológiájára vonatkozó törvényszerűségeket - ha fel is tesszük, hogy vannak ilyen, konfirmált törvényszerűségek - a tudományfilozófiát megalapozó episztemológiai tézisek státuszába emeljük, előbb azon kell elgondolkodnunk, egyszerűen igazak-e, mi több, relevánsak-e Kuhn megállapításai.
Távol áll tőlünk, hogy a társadalom bármely rétegére vonatkozó szociológia törvényszerűségek vizsgálatába kezdjünk, különösen nem elmúlt korok társadalmainak egyes rétegeire vonatkozóan, s hogy ennek alapján megerősítsük, vagy megcáfoljuk ezeket az állításokat. Helyette az ilyen jellegű kutatásokban sokkal inkább motivált Larry Laudan és társai önkritikus sorait idézem:
...az ellenőrzés nem egyszerű. Valóban, ha egyáltalán van valami igazság a tudomány változásaival kapcsolatos modellekben, azt az egyet megtanultuk, hogy az elmélet közvetlen szembesülése az adatokkal majdnem lehetetlen, s ritkán fordulnak elő az elmélet egyértelmű konfirmációi vagy cáfolatai. ... Az ellenőrzés nehézségeiből leszűrendő következtetés az, hogy az ellenőrzéseket a lehető leggondosabban kell megtervezni, nem pedig azt, hogy nem kell elvégezni őket; továbbá, hogy folytonos tapasztalati ellenőrzésre van szükség, nem pedig egyetlen egy végső, döntő kísérletre.Máshol ezt írják:
...a különböző modellek érdemeiről folyó vita megrekedt. Bár számos versengő modell szállt harcba, úgy tűnik, kevés haladás történt annak eldöntésében, melyik peres fél érdemli ki elkötelezettségünket. A történészeknek kevés érdekük fűződik ahhoz, hogy egy végeláthatatlan filozófiai küzdelemben szekundáljanak...Ezekhez az önkritikus megállapításokhoz még azt kell hozzátennünk, hogy önmagában kérdéses, vajon helyes-e ha a tudomány fejlődésének, a tudományos elméletek változásának, a tudós közösségek viselkedésének törvényszerűségeit a tudomány történetéből, és nem elsősorban jelenlegi, a huszadik század második felében exponenciálisan felgyorsult gyakorlatából igyekszünk kiolvasni. Nem olyan abszurditás-e ez, mintha a jelenlegi nemzetközi financiális és tőzsdei történések modelljét az elmúlt évszázadok gazdaságának történetéből szeretnénk kiolvasni?
Fenntartva tehát a tévedés jogát, szerény személyes tapasztalatunk alapján Kuhn néhány tudományszociológiai tétele erősen megkérdőjelezhető. Itt van például az a megállapítása, hogy ,,A konszenzus időszakában a tudománynak nem célja új tények vagy elméletek felfedezése. Ezek ritkák, és akkor sem látják őket szívesen.'' Hogyan egyeztethető össze Kuhnnak ez a ,,megfigyelése'' David Hilbert híres mondásával, hogy
One can measure the importance of a scientific work by the number of earlier publications rendered superfluous by it.
Egy elméleti fizika tanszéken például nehéz lenne olyan munkatársat találni, akinek nem célja új tényeket vagy új elméleteket felfedezni, és meglepő lenne, ha egy ilyen tanszék közössége nem látna szívesen (az irigységet leszámítva) ilyen felfedezést, vagy az erre való törekvést.(In H. Eves Mathematical Circles Revisited, Boston: Prindle, Weber and Schmidt,1971.)
Kuhnnak ez a megállapítása nemcsak hogy teljesen alaptalan, de ha megkeressük az ominózus állítás szövegkörnyezetét, kiderül, hogy Kuhn rögtön a soron következő - meglehetősen banális - passzusában ellentmondásba kerül önmagával:
,,A tudományos kutatás ellenben gyakran tár fel új, korábban nem is gyanított jelenségeket, s a tudósok sokszor találnak ki gyökeresen új elméleteket. Sőt, a történelem tanúsága szerint a tudomány páratlanul hatékony módszert fejlesztett ki ilyenfajta meglepetések előidézésére.'' (VI. fejezet elején.)Egy másik példában azt láthatjuk, hogyan ugorhatunk 10 soron belül egy triviális igazságból egy féligazságon át egyenesen egy Feyerabendet is megszégyenítő tudományellenes képtelenségbe:
Minden tudomány történetében az első bevett paradigmáról általában úgy vélekednek, hogy elég jól megmagyarázza az illető tudomány művelői számára könnyen hozzáférhető megfigyelések és kísérletek többségét. A további fejlődéshez ezért rendszerint szükség van bonyolult berendezések építésére, ezoterikus szókészlet és szakmai ismeretek kifejlesztésére, a fogalmak oly mérvű finomítására, hogy egyre kevésbé hasonlítsanak a köznapi józan észben fellelhető ősképeikre. Ez a szakosodás egyrészt a tudósok fantáziájának szigorú korlátozásához és a paradigma megváltoztatásával szembeni erős ellenálláshoz vezet. (VI. fejezet utolsó bekezdés)Ezeknek a kijelentéseknek az alátámasztását hiába keressük, még csak tudománytörténeti példákkal sem történik meg. Ezek teljesen konfirmálatlan megállapítások, melyeket Kuhn legjobb esetben is csupán saját akadémiai pályafutása során szerzett élményeiből gyúrt össze, s amelyek nem feltétlenül tűnnek megalapozottnak mások - nem kevésbé esetleges - hasonló tapasztalatai alapján.
Összefoglalva tehát, Kuhn elméletének eddig bemutatott legfőbb gyengesége
éppen kiinduló pontja: A tudományos elméletek fejlődésére és a tudomány
működésére vonatkozó tételei megalapozatlanok, helyenként nyilvánvalóan
tévesek, alkalmanként ellentmondásosak. Így tehát erős fenntartásokkal
kell kezelnünk azokat a filozófiai konklúziókat is, amelyeket ezekből
a tudományfejlődési tételekből levon. Hogy mik ezek a tudományfilozófiai
következtetések, az lesz vizsgálódásunk következő szakasza.